onsdag 10. februar 2010

MUSIKK I RLE-FAGET


MAGNIFICENT

Den irske gruppa U2 er aktuell i dette emnet. Sangen Magnificent gir assosiasjoner til en tekst i Lukas-evangeliet kap. 2, vers 46-55, som kalles Marias lovsang eller Magnificat. Som kunstner - og med kunstnerisk frihet - prøver Bono å få fram sentrale sider ved budskapet i teksten, Jesu fødsel og inkarnasjonens mysterium.

Magnificent
Magnificent

I was born
I was born to be with you
In this space and time
After that and ever after I haven't had a clue
Only to break rhyme
This foolishness can leave a heart black and blue

Only love, only love can leave such a mark
But only love, only love can heal such a scar

I was born
I was born to sing for you
I didn’t have a choice but to lift you up
And sing whatever song you wanted me to
I give you back my voice
From the womb my first cry, it was a joyful noise…

Only love, only love can leave such a mark
But only love, only love can heal such a scar

Justified till we die, you and I will magnify
The Magnificent
Magnificent

Only love, only love can leave such a mark
But only love, only love unites our hearts

Justified till we die, you and I will magnify
The Magnificent
Magnificent
Magnificent





*
ONE OF US

I sangen og videoen One of us (Relish, 1995) synger artisten Joan Osborne på en tankevekkende måte om inkarnasjonen (det at Gud ble menneske, som en av oss, jf. Johannes-evangeliet 1,14). - Introen til sangen, som synges med barnestemme, viser et annet gudsbilde: Bakteppet er verdens undergang, og Gud kommer for å dømme og ødelegge. De hellige opplever smerte.

One of these nights at about twlve o’clock. This old earth’s gonna reel and rock.
Saints will assemble and cry for pain.
For the Lord’s gonna come in his heavenly airplane.

If God had a name, what would it be? And would you call it to his face?
If you were faced with him in all his glory.
What would you ask, if you had just one question?

And yeah, yeah, God is great Yeah, yeah, God is good.
Yeah, yeah, yeah, yeah, yeah

What if God was one of us? Just a slob like one of us.
Just a stranger on a bus. Tryin’ to make his way home.

If God had a face, what would it look like? And would you want to see.
If seeing meant that you would have to believe in things
like heaven and in Jesus and the saints and all the prophets?

And yeah ….

What if God ….

Back up to heaven all alone Nobody calling on the phone
’cept for the Pope may be in Rome.



Dette bildet (malt av Michelangelo i Det sixtinske kapell i Vatikanet,
se mitt blogg-innlegg om dette), spiller en sentral rolle i videoen.
(jf 1. Mosebok 1,26):



*

JAG VILL TACKA LIVET

Sangen Jag vill tacka livet, av den finske sangeren Arja Saijonmaa, er et eksempel på en låt med allmennmenneskelig innhold, som minner sterkt om en spesifikk religiøs tekst, nemlig Salme 8 i Bibelen:

Hva er et menneske?

1  Til korlederen. Etter Gittit.
En Davids-salme.

2  Herre, vår Gud, hvor herlig ditt navn
er over hele jorden,
du som har utbredt din prakt på himmelen.

3  Av småbarns og spedbarns munn
har du reist deg et vern mot dine fiender
for å stanse hver motstander som vil ta hevn.

4  Når jeg ser din himmel, et verk av dine fingrer,
månen og stjernene som du har satt der,

5  hva er da et menneske, siden du kommer det i hu,
et menneskebarn, siden du tar deg av det?

6  Du gjorde ham lite ringere enn Gud
og kronet ham med ære og herlighet.

7  Du gjorde ham til herre over dine henders verk,
alt la du under hans føtter:

8  Sauer og okser, alle sammen,
ja, også de ville dyr i marken,

9  fuglen i luften og fisken i sjøen,
alt som ferdes på havets stier.

10  Herre, vår Gud, hvor herlig ditt navn
er over hele jorden!
_____________________________
Noter
Gittit: kanskje navnet på en melodi.
Sal 8,2 viser til Sal 19,2, Sal 89,6, Sal 148,4-13
Sal 8,3 viser til Matt 21,16
Sal 8,5 viser til Job 7,17, Sal 144,3, Hebr 2,6ff
Sal 8,7 viser til 1 Mos 1,26ff+


Jag vill tacka livet
Som gett mig så mycket
Det gav mig två ögon
Och när jag dom öppnar
Kan jag klart urskilja det svarta från det vita
Och högt däruppe himlens mantel strödd med stjärnor
I mängden människor, den Som jag älskar

Jag vill tacka livet
Som gett mig så mycket
De har gett mig hörsel
Som i all sin vidhet
Fångar natten och dagen
Syrsor och småfåglar
Turbiner, hammare, ett hund skall och ett ös regn
Och röstens ömhet hos den som jag älskar

Jag vill tacka livet
Som gett mig så mycket
Det har gett mig ljudet
Och hela alfabetet
Så att jag fick orden
För tankarna jag tänker
Moder, vän och broder
Ljuset som upplyser
Den karja väg min älsklings själ ska Vandra

Jag vill tacka livet
Som gett mig så mycket
Det gav mig lång vandring
För så trötta fötter
Jag gick genom städer
Genom djupa vatten
Över stränder, berg, i Öknar och på slätt land
Hem till ditt hus och dina Gröna ängar

Jag vill tacka livet
Som gett mig så mycket
Det gav mig ett hjärta
Som i grunden darrar
När jag ser på frukten av det hjärnan skapar
Och det goda så långt borta från det onda
När jag ser in i dina klara ögon

Jag vill tacka livet
Som gett mig så mycket
Det har gett mig skrattet
Det har gett mig smärtan
Så att jag kan urskilja lyckan ifrån sorgen
Dom två ting som skapar alla mina sånger
Och mina sånger som är era sånger
Och alla sånger som är samma sånger
Och mina sånger som är era sånger
Och alla sånger som är samma sånger. 


 

Originalen, Gracias a la Vida, av chileneren Violeta Parra:
http://www.youtube.com/watch?v=PYEw3e5x5Es&feature=related

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar